De uitdaging

Onze klant, een opticien, gebruikte voorgaand al een touchscreen in de winkel en zag hoe het zijn uitstraling verbeterde. Het optiekbedrijf wilde daarom een uitbreiding op het huidige touchscreen concept en zocht naar een oplossing die de klanten ondersteunt bij het kiezen van een bril. Vanuit Future Forward ontstond de vraag toe te werken naar één systeem voor verschillende opticiens. 

Waaraan moet de oplossing voldoen?


  • Het verbeteren van het concept en de aanrakingspunten met her brilmontuur voor de klant. 

  • Het creëren van een digitale profilering van de klant waarmee hun interesses en aankopen worden bijgehouden. 

  • Een concept dat de service na de aankoop verbeterd. 

  • Het creëren van één systeem die aansluit op het webplatform zodat de klant zich thuis verder kan informeren over de brillen en opties. 


Met behulp van Castit, onze narrowcasting oplossing ontwikkelde wij een geheel nieuw concept voor opticiens.

Het proces

Om een optimale oplossing te bieden, begonnen wij met het in kaart brengen van drie User Journeys om op deze manier te laten zien hoe een klant iedere service doorloopt. De eerste User Journey is gericht op de winkelbeleving. Hierbij keken wij hoe het concept kan bijdragen aan de keuze van de klant in de winkel. De tweede User Journey is gericht op de online beleving. Tenslotte werden deze twee user journeys gecombineerd naar een crossover waarbij de online ervaring moet aansluiten op de winkelervaring. Dit staat in verband met het de uitdaging van het creëren van één systeem ofwel een omnichannel. Hierbij is alles geïntegreerd in een platform en gaat alles om de verbinding met de klant. Met behulp van ons eigen CastIt platform hebben wij eenvoudig de interactieve digital signage en een custom applicatie kunnen ontwikkelen voor onze partner. Hierdoor onderscheidt het optiekbedrijf zich met zijn unieke formule waardoor het optiekbedrijf met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken. 


User journey Opticiens
Touchscreen voor Opticiens

Een touchscreen ontwerp voor de beste klantervaring

Vervolgens gingen wij aan de slag met de instore touchscreen ontwerpen. Klik schema's werden met behulp van de klantenreviews gerealiseerd in een werkende touchscreen beleving die elke klant keer op keer enthousiast verbaast. Met alles is rekening gehouden; de klant interesses zoals het type bril, materiaal- en glaskeuze en de afhandeling en na-service. 


Terwijl klanten de winkel inlopen zien zij de flitsende touchscreen applicatie die afgestemd is op kleur, typografie en beeldmateriaal. Passend bij het merk van Clair opticien zijn de blauwe kleuren die bijdragen aan de stijlvolle uitstraling. De touch-applicatie toont alle beschikbare brillen, geeft de nieuwste collecties weer en geeft klanten de keuze om met de profilering tool erachter te komen welke bril het beste bij hun past. 


De overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface zorgt ervoor dat klanten stap voor stap begeleid worden tijdens hun nieuwe aankoop. Of ze nu op zoek zijn naar een standaard bril, brillen willen vergelijken of specifieke wensen hebben en verschillende tinten in hun glazen willen.


Verder geeft de touch-applicatie, klanten de mogelijkheid om in te loggen en favoriete monturen op te slaan. Zo wordt alles afgestemd op hun interesses. Bovendien kunnen zij zien wanneer er een servicebeurt nodig is. Kortom, we hebben alles is geïntegreerd in één gebruiksvriendelijk systeem dat in verbinding staat met de webwinkel. Alles voor de beste klantenervaring.

Het resultaat

Een geïntegreerde softwareoplossing, een mix van technologie, design, Augmented Reality and narrowcasting heeft de optiekwinkel een enorme boost gegeven. De touchscreen oplossing geeft een perfecte beeld van hoe Castit en interactieve narrowcasting toegepast kan worden om de klantervaring te verbeteren. Zowel de professionaliteit als de merkuitstraling is aanzienlijk verbeterd. Dit innovatieve concept heeft de optiekwinkel vast en zeker concurrentievoordeel bezorgd.


Inmiddels is de Optician Instore Touchscreen Application uitgerold als een van de meest geavanceerde touchscreen applicaties voor opticien winkels.

Op zoek naar de juiste touchscreen oplossing?

Wij denken graag met u mee. Ons proces verzekert u dat u uiteindelijk de juiste touchscreen implementatie terug ziet bij uw bedrijf, kantoor of winkelpand. Wij bieden u ondersteuning van concept tot realisatie van uw touchscreen installatie.